Zážitková cesta vlakom? Povedzte jej áno.

Neviem, ako to máte so svojimi ratolesťami vy, ale ja si viem celkom živo vybaviť fascinované detské tváre, ktoré stretávam na vlakových staniciach. Dokážu nepohnuto a doslova s otvorenou pusou sledovať prichádzajúce a odchádzajúce súpravy aj celé hodiny. Asi na tých vlakoch niečo bude. Ak uvažujete nad takýmto spestrením prázdnin, možno vás potešia tipy na niečo zaujímavejšie.

Horehronský expres

Horehronsky_expresjpg

https://www.zahoramizadolami.sk/podujatia-zazitky/horehronsky-expres-special/

Jedinečný zážitok čaká nielen na deti najmä na Horehroní. Tam majú historické vláčiky pomerne dlhú tradíciu a ich letné špeciály boli pre mňa zaujímavým prekvapením. Prekrásnou prírodou, unikátnymi tunelmi či majestátnymi viaduktami vás prevezie napríklad Horehronský expres. Vláčik s rokom výroby okolo 1934 vyráža z Brezna a ponúka jednu z najkrajších železničných tratí na Slovensku. Prechádza technickými monumentálnymi pamiatkami a počas jazdy si môžete prezrieť napríklad Telgártsky a Chmarošský viadukt, tunel Kornela Stodolu či Telgártsku slučku.

Vo vlaku stretnete aj hercov, ktorí vám vďaka zaujímavým príbehom pomôžu objaviť a lepšie spoznať mestá a mestečká spojené touto historickou železničnou traťou. Prezradia vám viac aj o železnej histórii na Horehroní a v Slovenskom raji. Už len sa usadiť a užívať si dotyk minulosti.

Zbojnícky expres

zbojncky_expresjpg

https://www.echoviny.sk/nepremeskajte-poslednu-zazitkovu-jazdu-zbojnickym-expresom-v-tejto-sezone-na-trat-sa-vyberie-poslednykrat/

Objavujete Slovensko vďaka jedinečným príbehom? Ak ste odpovedali áno, tak práve pre vás je Zbojnícky expres ako stvorený. Prevedie vás krásami Gemeru, a zároveň odhalí dlho utajované zbojnícke chodníčky. Čertova dolina, ktorou historická železničná trať prechádza, bola totiž pôsobiskom zbojníka Juraja Surovca. Týmto miestam sa však nevyhýbal ani ten najslávnejší slovenský zbojník, Juraj Jánošík. Možno tu naďabíte, aj na jeho stopu. Vláčik prechádza z Rimavskej Soboty cez Hnúšťu a Tisovec až do Sedla Zbojská. Ponúka nielen malebné prírodné scenérie, ale aj pohľad na technické monumenty ako Čertov viadukt či viadukt Pod Dielom.

Expres 34 tunelov

expres_34_tunelovjpg

https://www.banskabystrica.sk/podujatia/expres-34-tunelov/

Skvelo prepracovaný program spájajúci históriu a jedinečný zážitok má vláčik pod označením Expres 34 tunelov. Dá sa tam veľmi veľa vidieť a ešte viac dozvedieť. Vláčik vyráža z Banskej Bystrice do Kremnice a späť sa vracia cez Starú Kremničku a Zvolen. Prevezie vás napríklad aj železničnou traťou Diviakov, ktorá bola postavená už v roku 1872. A to je už poriadna história. Uvidíte aj najznámejší tunel Skalica pri Starej Kremničke a zažiť si budete môcť aj Trať Slovenského národného povstania, ktorá na dĺžke 12 kilometrov prechádza až 22 tunelmi.

Na jazdu týmto vlakom si môžete vybrať z niekoľkých termínov, pričom každý ponúka iný program. Jeden hlbší historický pohľad do čias 2. svetovej vojny, ďalší predstaví hercov z klubu vojenskej histórie, iný zase zabezpečí smiech a zábavu vďaka vtipným klaunom.

Čiernohronská lesná železnica

ciernohronska_zeleznicajpg

https://www.chz.sk/sk/novinky/ciernohronska-zeleznica-otvara-tohtorocnu-sezonu/

Prvý úsek tejto lesnej železnice v dĺžke 10,8 km bol spustený do prevádzky už v roku 1909. Išlo o úzkorozchodnú železnicu slúžiacu na zvážanie dreva z horehronských lesov. V čase svojej najväčšej slávy dosahovala dĺžku viac ako 130 km a dokázala prepraviť až 300 000 m2 dreva.

Dnes preváža najmä turistov a nadšencov vlakovej prepravy, a to v úsekoch zo Šánskeho do Čierneho Balogu, do Vydrovskej doliny a do Dobroče. Prekvapením je pomerne bohatý vozový park tejto nenápadnej železničky. Obdivovať tu môžete až 4 parné lokomotívy, 5 motorových lokomotív, krásnu historickú súpravu osobných vozňov, z ktorých pár má prevedenie letných vyhliadkových vozňov. A nechýba ani ten najobľúbenejší, reštauračný.

V stanici Čierny Balog sa nachádza aj malé múzeum. Nájdu sa tu exponáty najmä z výstavby a prevádzky lesných železníc na Slovensku. Mnohé z nich sú aj interaktívne a návštevníci ich môžu použiť či vyskúšať. V exteriéri sú umiestnené parné aj motorové lokomotívy, osobné i nákladné vozne, kde môžete nastúpiť a dôsledne ich preskúmať. Celá stanica v tejto dedinke tak slúži ako živé prevádzkové múzeum pod holým nebom.

Výletný vlak Štefánik

vyletny-vlak-stefanik-5-jpgjpg

https://krajzazitkov.sk/kampan/vyletne-vlaky-stefanik-a-erdody/

Krásne historické putovanie po stopách M. R. Štefánika ponúka výletný vláčik v Trnavskom kraji. Cesta z Bratislavy do Brezovej pod Bradlom vie byť naozaj pútavá a dokáže vás vtiahnuť do zaujímavého deja. Stačí nastúpiť do vlaku Štefánik ťahaného historickou mašinkou a nechať sa viesť.

Spolu s vami totiž absolvujú cestu aj divadelníci, ktorí vám vďaka cestovateľskému denníku predstavia život a dielo jedného z najväčších Slovákov, M. R. Štefánika. Ponúknu aj krátke videonahrávky a vy možno objavíte viac o vnútornom svete tohto známeho vedca, astronóma a cestovateľa.

A možno sa necháte uniesť príbehom vzniku Štefánikovej Mohyly. Autentické rozprávanie o tom, ako vznikal tento projekt, čo všetko bolo inšpiráciou pre jeho architekta a aké nástrahy ho čakali pri tvorbe zabezpečí vnuk jej zhotoviteľa Dušana Jurkoviča. Tešiť sa tak môžete na skutočné tvorivé dobrodružstvo.

 Výletný vlak Erdödy

vyletny-vlak-erdody-hlohovec-2-jpgjpg

https://krajzazitkov.sk/kampan/vyletne-vlaky-stefanik-a-erdody/

Po stopách šľachtického rodu Erdödy sa môžete vydať vďaka historickému vláčiku s rovnakým názvom. Prevezie vás z Bratislavy do Hlohovca a odhalí množstvo zaujímavostí. Počas cesty budete môcť navštíviť Hlohovecký zámok, ktorý patril vznešenej šľachtickej rodine, ale aj Empírové divadlo či Hvezdáreň a planetáriu M. R. Štefánika.

Ani táto cesta nebude úplne obyčajná. Vďaka divadelným hercom lepšie spoznáte Erdödyovcov, najmä grófku Helenu a jej rodinu. Uvidíte, či sa vám spoločne podarí splniť náročné požiadavky cisárskeho dvora a budete môcť na zámku pohostiť samotného cisára Františka Jozefa I..

Oravská lesná železnica

oravska_lesna_zeleznicajpg

https://www.oravskemuzeum.sk/expozicie/oravska-lesna-zeleznica/#group-2

Výnimočnú technickú pamiatku a unikát v rámci železničnej prepravy ukrýva náš najchladnejší región. Priamo v srdci Oravy totiž môžete objaviť jednu z mála zachovaných úzkorozchodných úvraťových železníc. Je obľúbenou turistickou atrakciou a dobrým tipom na výlet.

Svoju cestu začína v údolnej stanici Tanečník, kde je aj železničné depo. Obzrieť si tu môžete vozne i lokomotívy a vysvetliť deťom rozdiel medzi motorovou mašinkou a parnou lokomotívou. Tu totiž objavíte obe. Hneď ako sa zaplnia panoramatické vozne, vydáte sa na cestu do vrcholovej stanice v Sedle Beskyd. Tu objavíte vyhliadkovú vežu s nádhernými pohľadmi na divokú oravskú prírodu. Potom vás čaká už len cesta späť do dolinky po tej istej trase. Dokopy 7 km a asi 1 hodinka.

Košická detská historická železnica

detsk_kosicka_zeleznicajpg

https://www.detskazeleznica.sk/--6-32-az-do-4-septembra-jazdime-denne

Ide o jednokoľajnú úzkorozchodnú železnicu, ktorá bola vybudovaná v Košiciach v rokoch 1955 -1956 a bola to prvá rekreačná železnica vo vtedajšom Československu. Svojmu rekreačnému účelu slúži dodnes. Nachádza sa v prímestskej zóne mesta Košice a tiahne sa pekným Čermeľským údolím. Aktuálne vás prevezie trasou dlhou 4 km s tromi železničnými stanicami: Čermeľ, Vpred a Alpinka. Jazda trvá približne 20 minút a pre deti je zaujímavá tým, že sa pod dohľadom dospelých môžu podieľať na jej prevádzke.    

Pre návštevníkov sú lákadlom nielen historické lokomotívy, ale aj rôzne typy vozňov, osobné kryté, osobné letné vyhliadkové, nákladné vozne či plošinové vozne. Potešením je aj pekná trasa pretkaná prírodou i historickým mestom.

Tatranské historické električky

tatranske_historicke_elektrickyjpg

https://www.tatranskaelektricka.sk/wp-content/uploads/2020/05/420.959-Os-22.09.2018-S.Smokovec-1-1024x681.jpg

Netradičný zážitok z jazdy vláčikom si môžete užiť aj pri pohľade na naše prekrásne veľhory. Pod štítmi Vysoký Tatier na vás totiž tiež čakajú historické súpravy. Vo vysokohorskom prostredí sa na prepravu využívajú električky, takže nepôjde o úplne obyčajný vlak. Cestu si môžete užívať buď v prekrásnej starodávnej Kométe, ktorá bola vyrobená v Budapešti už v roku 1912. Tá premáva počas víkendov na trati Poprad-Tatry - Starý Smokovec – Tatranská Lomnica a poteší vás aj otvoreným panoramatický vozňom. Alebo môžete využiť modernejšiu Trojču s rokom výroby 1962. Tú stretnete tiež počas víkendov na trati Poprad Tatry – Štrbské Pleso. V oboch prípadoch ide o príjemné spestrenie tatranských výletov.

Myslím, že teraz je už jasné, že slovenské vlaky nie sú len meškajúce súpravy so zlou instantnou kávou a nefungujúcou klimatizáciou. Slovenské vlaky môžu byť aj parádne zážitkové, plné príbehov, legiend a nádherných výhľadov. Užite si teda nádhernú cestu historickými skvostami pripravenými na celú letnú sezónu.